Pedagogické minimum pro knihovníky pro děti a mládež
- Termín akce:
-
18.10.2023 08:30-15:30
25.10.2023 08:30-15:30
1.11.2023 08:30-15:30
8.11.2023 08:30-15:30
15.11.2023 08:30-15:30
- Typ akce:
- akce pro knihovníky
- Místo konání:
- Zasedací místnost MSVK, Prokešovo náměstí 2, Ostrava
- Lektor:
- lektoři Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
- Rozsah:
- 30 hodin
- Max. počet účastníků:
- 15
Obsahové zaměření kurzu, stručná anotace jednotlivých přednášek:
- 18. 10. Kvalita a kýč ve tvorbě pro děti a mládež Ilustrace dětských knih, otázky kýče a braku Přednáška se zaměřuje na problematiku umělecké kvality zvláště současné knižní produkce adresované dětem. Nabídne výběrově teoretické (estetické) pohledy na otázky braku a kýče a doplní je o praktické ukázky různých podob umělecké i neumělecké výpovědi pro děti. Posluchači budou rovněž instruováni, jak lze některé příznaky neuměleckosti v knihách identifikovat, a to v rovině paratextové, textové a výtvarné.
- 25. 10. Stylizace uměleckého textu pro dětské příjemce Uchopení procesu čtení uměleckého textu jako cesta vedoucí k naplnění schémat o světě a žánru Mnoho (nejen) uměleckých textů nabývá smyslu až ve chvíli, kdy je příjemce dokáže vztáhnout k vlastním zkušenostem. Pokud znalost tématu nemáme (ať už kvůli neznalosti kultury, historických souvislostí či žánru, nebo kvůli nedostatečnému kognitivnímu vývoji příjemce), textu nikdy neporozumíme v celé jeho šíři. Klíčová je tedy volba uměleckého textu pro konkrétního příjemce. Pokud komunikát primárně zacílený na dětského recipienta odráží život současných dětí i s jeho aktuálními problémy, potvrzuje se vysoká úspěšnost porozumění tomuto textu (zahrnuje nejen verbální a neverbální činnost komunikantů, ale také situační podmínky, jež mohou být pro výslednou interpretaci stěžejní).
- 1. 11. Vývojová specifika dětí školního věku Psychický vývoj dítěte a mladého člověka Přednáška poskytne stěžejní informace týkající se ontogeneze lidské psychiky, hlavní pozornost je věnována specifikům vývoje dětí a mládeže se zaměřením na utváření jejich vztahu ke kulturním a literárním hodnotám a na budování sociálních vazeb a vztahů.
- 8. 11. Práce s uměleckým textem Literární komunikace mimoliterární i textová, interpretace textu odborná i didaktická Přednáška je zaměřena na metodiku práce s uměleckým textem. Účastníci budou seznámeni s pojetím uměleckého textu jako nástroje literární komunikace v kontextu teorie komunikace (komunikace autora a čtenáře v rovině mimotextové, textové a tematické). Dále budou poučeni o metodice práce s uměleckým textem a jejími dílčími fázemi (motivační, interpretační, aplikační). Vysvětleny budou pojmy interpretace a analýza textu, dále budou účastníci seznámeni s typy interpretací a interpretačními chybami.
- 15. 11. Didaktika lekcí informačního vzdělávání Vstup do problematiky výuky ČJ, didaktika výuky češtiny a literatury, zvukové nahrávky, práce s texty ve skupinách Přednáška seznámí knihovníky se základními didaktickými zásadami vztahujícími se k výuce literatury na základní škole. Hlavní pozornost bude věnována současné podobě čítanek a metodám pro práci s uměleckým textem. Tyto poznatky jsou využitelné také při akcích knihoven, při přípravě a realizaci besed, přednášek aj.
Akce je financována z dotačního programu VISK 2 Ministerstva kultury ČR.